Максим Шевердін. Світлана Бабич. Держава заощаджує, або тюрма по-домашньому. Новели КПК України.

З 19 листопада 2012р. набирає чинності новий Кримінальний процесуальний кодекс України, а разом з ним й Положення про порядок застосування електронних засобів контролю, затверджене наказом Міністерства внутрішніх справ від 09.08.2012  № 696.

Це Положення визначає порядок застосування електронних засобів контролю (ЕЗК) відповідно до статті 195 КПК та організацію діяльності слідчих, працівників органів внутрішніх справ, що забезпечують виконання ухвали слідчого судді, суду      про обрання запобіжного заходу, не пов’язаного з позбавленням волі, або у вигляді домашнього арешту, щодо електронного контролю за місцезнаходженням підозрюваного (обвинуваченого).

Електронний моніторинг — система заходів контролю перебування осіб, щодо яких обиратиметься такий запобіжний захід, з боку державних правоохоронних органів. Безсумнівно цей інститут домашнього арешту для України є новим, але в світі його вже застосовують понад 30 років. Так, Сполучені Штати Америки запровадили систему електронного контролю ще на початку 1980-х.

В багатьох країнах світу таку «контрольовану волю» застосовують до осіб, які скоїли невеликої чи середньої тяжкості злочини. Наприклад, усім відомий екс-голова МВФ Домінік Стросс-Кан, якого підозрювали в домаганнях покоївки, під час попереднього розслідування перебував під домашнім арештом та носив електронний пристрій. У Франції парламент розглянув у першому читанні законопроект, який (у разі його ухвалення) дозволить суддям зобов’язувати осіб, причетних до скоєння статевих злочинів, носити електронні браслети протягом певного періоду навіть після відбуття покарання з метою контролю та запобігання вчиненню нових протиправних дій. У Швеції ж «контрольовану волю» можуть самостійно   обрати для себе як альтернативу злодюжки та водії, винні в скоєнні ДТП.

У Росії та Білорусії електронні браслети були випробувані в 2011 році, й судячи з відгуків, зарекомендували себе добре. Правоохоронні органи виступають в підтримку, оскільки дешевше надіти підозрюваному браслет і посадити під домашній арешт, ніж тримати в СІЗО. Громадяни погоджуються, що це є позитивним моментом кримінального судочинства, оскільки перебувати під слідством в домашніх умовах все ж безпечніше та зручніше.

У Москві почали активно впроваджувати електронні браслети для контролю над засудженими, яких суд засудив до обмеження волі.

Що ж стосується України, то впровадження електронного моніторингу в кримінальному процесі планується лише як додаткова гарантія забезпечення виконання підозрюваним чи обвинуваченим своїх процесуальних обов’язків, основним з яких є з’явлення до суду.

Безперечно використання «кримінальних гаджетів» (електронних засобів контролю) буде не безкоштовним, але дасть змогу державі заощаджувати і на триманні осіб під вартою, і на їх доставленні до суду, а в майбутньому є перспектива використання таких засобів контролю й під час відбування особами покарання, що значно зменшить наповненість місць позбавлення волі та затрати на тримання засуджених. Зазначимо, що згідно статистики в Україні у 2011 році на доставлення осіб з місць попереднього ув’язнення до суду для участі в засіданнях держава витратила близько 20 млн грн. А тримання таких осіб у слідчих ізоляторах в тому ж році обійшлося платникам податків у більш ніж 85 млн. грн.

Окрім заощаджень з боку держави є також позитивний момент для осіб, які набули статусу підозрюваного чи обвинуваченого в кримінальному процесі, оскільки домашній арешт все ж краще сприймається людиною, як психологічно так і фізично, аніж перебування у слідчому ізоляторі.

Отже, застосування ЕЗК полягатиме в закріпленні на тілі підозрюваного (обвинуваченого) електронного пристрою, який дає змогу відслідковувати та фіксувати його місцезнаходження. Як правило це електронний браслет, який зовні дещо схожий на спортивний годинник: чорний ремінець шириною трохи більше 2 см і така ж чорна коробочка замість звичайного циферблата. На браслетах — спеціальний замок. Перед закріпленням приладу підбирається оптимальний розмір для зручності носіння. Через увесь ремінь браслета проходить суцільна титанова пластина, і під час закріплення відбувається замикання кола та автоматична активація пристрою. Кожне таке кільце має своє індивідуальне кодування та пароль. Браслети захищені від несанкціонованого втручання. У разі спроби пошкодити або зняти браслет прилад відразу ж сигналізує операторові чи іншому працівникові, відповідальному за особу, яка          перебуває під моніторингом.

Положенням про порядок застосування електронних засобів контролю встановлено, що працівник ОВС має пересвідчитись, що застосування ЕЗК не порушуватиме нормального укладу життя особи, не спричинятиме значних незручностей при його носінні, не становитиме небезпеку для її життя та здоров’я. Забороняється застосовувати ЕКЗ, які не пройшли сертифікацію відповідно до чинного законодавства.

Отже, застосуванню ЕКЗ передує ряд наступних дій:

     винесення ухвали слідчого судді, суду про обрання стосовно підозрюваного (обвинуваченого) запобіжного заходу, не пов’язаного з позбавленням волі, тобто обрано запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, якою на останнього покладено відповідний обов’язок;

     визначення уповноваженого підрозділу органів внутрішніх справ, який здійснює забезпечення електронного контролю за місцезнаходженням підозрюваного (обвинуваченого), Міністром внутрішніх справ України;

     після отримання ухвали слідчого судді, суду про обрання запобіжного заходу слідчий або співробітник оперативного підрозділу за його дорученням зобов’язаний негайно передати дану ухвалу для виконання до уповноваженого підрозділу за місцем реєстрації або проживання підозрюваного (обвинуваченого).

     У призначений час слідчий або співробітник оперативного підрозділу за його дорученням зобов’язаний прибути до уповноваженого підрозділу, де за участю представника органу внутрішніх справ під підпис оголошує підозрюваному (обвинуваченому) ухвалу слідчого судді, суду, а також про застосування ЕЗК, правила користування пристроєм, техніку безпеки поводження з ним та наслідки його зняття або неправомірного втручання в його роботу з метою ухилення від контролю, що оформлюється протоколом про оголошення підозрюваному (обвинуваченому) ухвали слідчого судді, суду щодо застосування запобіжного заходу та вручення її копії та протоколу про роз’яснення підозрюваному (обвинуваченому) правил користування електронними засобами контролю;

Представник уповноваженого підрозділу після отримання копії ухвали слідчого судді, суду про обрання стосовно підозрюваного (обвинуваченого) запобіжного заходу, не пов’язаного з позбавленням волі, або у вигляді домашнього арешту, якою на підозрюваного (обвинуваченого) покладено зобов’язання носити ЕЗК, зобов’язаний вести облік підозрюваних (обвинувачених), відносно яких застосовано ЕЗК, та вчиняє такі дії:

     реєструє особу, яка зобов’язана носити ЕЗК, - вносить відомості до журналу обліку осіб, до яких застосовують ЕЗК;

     закріплює на тілі підозрюваного або обвинуваченого електронний браслет або персональний трекер та перевіряє його функціональну справність;

      налаштовує електронний браслет з використанням мобільного пульта моніторингу;

     відповідно до виду та змісту зобов’язань, покладених на особу ухвалою, встановлює: стаціонарний пульт моніторингу, ретранслятор чи мобільний контрольний пристрій або персональний трекер, який дозволяє відстеження її місцезнаходження за допомогою глобальних навігаційних супутникових систем GPS/ГЛОНАСС;

     інструктує підозрюваного (обвинуваченого) щодо користування окремими елементами ЕЗК;

     вручає під особистий підпис підозрюваному (обвинуваченому) пам’ятку з експлуатації ЕЗК;

     після закріплення на тілі підозрюваного (обвинуваченого) електронного браслета або персонального трекера та встановлення необхідного обладнання пересвідчується, що його застосування не порушуватиме нормального укладу життя особи, не спричинятиме значних незручностей при його носінні, не становитиме небезпеку для її життя та здоров’я.

У разі, якщо після закріплення ЕКЗ на тілі підозрюваного (обвинуваченого) черговий пульта моніторингу уповноваженого підрозділу виявить несправності або пошкодження ЕЗК, він повинен буде з’ясувати чи є загроза життю або здоров’ю підозрюваного (обвинуваченого), вжити всіх необхідних заходів для усунення такої загрози, за необхідності надати першу невідкладну медичну допомогу, викликати лікаря.

     Cкладає довідку-реєстратор, у якій обов’язково вказуються: номер кримінального провадження; серійний номер пристрою, модель; особу, до якої застосовано ЕЗК (підозрюваний, обвинувачений); прізвище, ім’я, по батькові представника, що встановив ЕЗК; місце проживання підозрюваного (обвинуваченого) (місцезнаходження роботи, навчання).

Окрім того, осіб які використовують ЕЗК, не просто ставлять на облік, їх також фотографують.

В той же час підозрюваний (обвинувачений) повинен знати, що під час застосування ЕКЗ слідчий, працівник органу внутрішніх справ мають право:

     вимагати від підозрюваного (обвинуваченого), який порушує правила та порядок носіння електронного браслета або персонального трекера, припинення дій, що перешкоджають здійсненню його зобов’язань;

     виносити на місці усне попередження особам, які допустили порушення щодо порядку носіння електронного браслета або персонального трекера, а працівники органів внутрішніх справ - з метою контролю за поведінкою особи, яка перебуває під домашнім арештом, з’являтися в житло цієї особи, вимагати надання усних чи письмових пояснень з питань, пов’язаних з виконанням покладених на неї зобов’язань;

      повідомити підозрюваному (обвинуваченому), що в разі невиконання покладених на нього обов’язків до нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід і на нього може бути накладено грошове стягнення в розмірі від 0,25 розміру мінімальної заробітної плати до 2 розмірів мінімальної заробітної плати.

Після закінчення строку, на який на підозрюваного (обвинуваченого) було покладено обов’язок носити ЕЗК, слідчий, працівник органу внутрішніх справ за участю представника уповноваженого підрозділу забезпечують зняття з особи електронного браслета або персонального трекера.

Отже, єдине, що викликає сумнів у використанні ЕКЗ – це їх якісність та безпечність, та з огляду на досвід сусідніх країн та Заходу такі зміни в кримінальному процесуальному законодавстві України свідчать про гуманізацію держави, а це зміни на краще.